
- Locatie: Lage Weide Utrecht
- Oppervlakte: 308 ha
- Betrokken regionale organisatie: Parkmanagement Lage Weide, Goedopweg, Provincie Utrecht en het Ondernemersfonds Utrecht.
- Parkmanagement: Parkmanagement Lage Weide
Van uitstoot naar uitkomst: winst door slimme mobiliteit
Drukte zorgt voor knelpunten. Het Utrechtse bedrijventerrein Lage Weide telt 900 bedrijven en 18.000 werknemers. De combinatie van woon-werkverkeer en veel logistiek transport – onder andere van distributiecentra en productiebedrijven – zorgt dagelijks voor flinke verkeersdrukte. Vooral tijdens de spits leidt dit tot opstoppingen en vertragingen, wat de bereikbaarheid en efficiëntie van het terrein onder druk zet.
Uit analyses bleek dat veel werknemers op fietsafstand van Lage Weide wonen. Toch ontbrak het aan goede ‘first- en last-mile’-oplossingen vanaf de OV-plekken op het terrein. Dit bood een kans om gerichte maatregelen te nemen die zowel de bereikbaarheid als de duurzaamheid van het bedrijventerrein verbeteren.

Minder files, meer gemak
Om de verkeersdrukte te verminderen en werknemers vaker op de fiets te krijgen, is in juni 2023
een innovatief deelfietsproject gestart op bedrijventerrein Lage Weide. Het richt zich op mensen die binnen 30 minuten (elektrisch) fietsen van hun werk wonen.
Verspreid over het terrein zijn inmiddels zo’n 20 fietshubs geplaatst: slimme verzamelplekken waar je een elektrische deelfiets van Dott (voorheen TIER) kunt pakken of achterlaten.
- Je pakt een Dott-fiets in de buurt van je huis.
- Je fietst naar Lage Weide en parkeert de fiets bij een hub.
- Op de terugweg doe je hetzelfde, maar dan andersom.
- Onderhoud en opladen worden geregeld door Dott.
- Alles werkt eenvoudig via de app Gaiyo op je telefoon.
Duurzaam naar werk reizen loont
Sinds de start in juni 2023 zijn er in iets meer dan een jaar tijd al ruim 15.000 ritten gemaakt met de elektrische deelfietsen op Lage Weide. Elke fiets werd gemiddeld 1,6 keer per dag gebruikt, en dagelijks kwamen er 9 nieuwe gebruikers bij. Het systeem werd positief ontvangen door medewerkers – zeker in de beginfase waarin de ritten volledig gratis waren.
De populariteit van het project leidde tot een sneller dan verwacht uitgeput budget. Hierdoor werd in mei 2024 een eigen bijdrage van €2,- per rit ingevoerd. Na deze wijziging daalde het aantal maandelijkse ritten van 2.500 naar circa 1.000.
Het project is onderdeel van een bredere ambitie: binnen drie jaar na de start moet het aantal autoritten tijdens de spits op Lage Weide en in het nabijgelegen Wetering-Haarrijn met 5.000 worden verminderd.
Geleerde lessen en vervolgstappen
De inzet van e-bikes blijkt een aantrekkelijke oplossing: ze zijn snel, eenvoudig en bieden een zorgeloze manier van reizen, wat bovendien bijdraagt aan de tevredenheid van werknemers. Giayo: “De energietransitie dwingt ons naar een duurzaam mobiliteitssysteem te bewegen, waarbij we streven naar CO2-neutraal reizen. Alleen samen kunnen we de CO2-uitstoot verder terugdringen. Door duurzame mobiliteit in één app aan te bieden, maken we het onze gebruikers gemakkelijker om bewuster te reizen.”
ILW Parkmanagement Lage Weide sluit zich hierbij aan met een ambitieuze aanpak. Roeland Tameling benadrukt: “Wij zijn het eerste bedrijventerrein in Nederland dat op deze manier deelfietsen beschikbaar stelt voor medewerkers van bedrijven. Dit is op zo’n grote schaal niet eerder gedaan in een regio.” Hiermee zet Lage Weide een belangrijke stap in de versnelling van de energietransitie en laat het zien hoe innovatieve mobiliteitsoplossingen een positieve impact kunnen hebben op zowel duurzaamheid als bereikbaarheid.

Hoe maak je gebruik van de Dott e-bikes?
Door je in te schrijven kan je gebruik maken van het deelfietsensysteem Lage Weide en de e-bikes van Dott.